cookieChoices = { }

Saturday, May 24, 2014

Benang bawah mesin tak kemas

Salam semua .. memandangkan masalah ni kebetulan jadi kat mesin saya....
(ni pasal anak kecil saya la ni mainmain kat mesin ni...)
So saya terus ambik gamba untuk kita kongsi cara nak selesaikan masalahnya ye..sebab kekadang saya tulis je susah nak paham..
ni ada gambar senang skit nak tengok..


masalah: Jahitan sebelah bawah , Benangnya menjadi gegelung besar dan beang longgar
sekiranya anda menjahit dan masalah anda begini... jahiatn mesin sebelah bawah jadi gegelung dan benag berserabut tak lekat sempurna.

 Cuba tengok contoh gambar jahitan sebelah atas nampak kemas.. tapi tak  di bahagian bawah.

Ini kerana :
1. pelaras benang tak di pasang betul /kemas
2. salah pasang jarum.
di nasihatkan guna jarum ikut jenama mesin..jangan pandai pandai pakai jarum jenama lain..
 
pastikan benang betul betul melalui pelaras benang ini. 


Ini gambar pelaras benang...kat sini longgar  

pastikan bahagian jarum yang ada lekuk panjang ni di menghala arah yg betul (setiap mesin berbeza)

Dan inilah hasilnya.. mesin dah ok di selenggara... Moga ber manfaat...

27 comments:

  1. tapi sis...da try buat mcm sis tunjuk tp still same jahitanyer

    ReplyDelete
    Replies
    1. masalah utama kalau jadi gini :
      PERTAMA: Benang tu tak masuk kat pelaras benang tudengan betul .. ada dua benda penting kena tengok.. 1. tarik tegang benag supaya benag sempurna melalui pelaras.. dan 2. laraskan benang tu dengan pusingkan pelaras .
      KEDUA: jarum kena betul kedudukannya.. sebelum keluarkan atau gantu jarum pastukan kawasan lekuk macam longkang panjang tu..dan pastikan pasang semula sama macam anda tanggalkan.
      Ok nak ingtakan setiap mesin..kedudukan garis longkang tu di halakan adalaj berbeza ye.. yang saya tunjuk ni mesin singer industri yg saya pakai. kalau anda pakai model lain..maka lainlah kedududkannya.. sebab tu pastikan kedudukannya di mana sebelum anda gantikan jarum.
      kalau tak pasti kena anda rujuk buku yg di sertakan.
      kalau buku tu dah hilang cuba la pusingkan arah berlaianan dan cuba jahit.. antara depan belakang ..kiri dan kanan ..ada satu tempat yang betul.
      harap membantu.

      Delete
  2. Salam.maaf mgangu.saya baru beli mesin jahit juki yg lama model ddl-555-4.masalah skrg benang jahitan x lekat la sis.mgkin cara pasang benang salah.sbb sy mmg zero n baru nk belajar.mohon sis dpt bantu.terima kasih byk2 :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salah pasang... itu masalah utama kalau jahit tak lekat. Selalunya Salah pasang jarum- halakan jarum kena betul dan selari dengan tempat benag di satukan dari bawah.
      .sila cek manual mesin tersebut..

      Delete
  3. SIs, tq..mmg migrain biler mesin jahit wat perangai..huhuhuh

    ReplyDelete
  4. Bantu wife sy sis2 sume..da buat tp still sama gak..mesin brother 2600..0127927941

    ReplyDelete
  5. Bantu wife sy sis2 sume..da buat tp still sama gak..mesin brother 2600..0127927941

    ReplyDelete
  6. sis mintak tolong mesin saya sama mcm msis punya .bila jahit benang suka sangkut dan beserabut

    ReplyDelete
  7. sy guna gs2700..alami.masalah mcm.ni juga.. mcm mana nk bg cantik jahitan tu sis

    ReplyDelete
  8. sy guna gs2700..alami.masalah mcm.ni juga.. mcm mana nk bg cantik jahitan tu sis

    ReplyDelete
    Replies
    1. selalunya masalah mesin begini cuma perlu selarskan benang.. sebab kit akena faham puncanya.. selalunya sebab benang yang tidak selaras atas dan bawah akan terjadi masalah ini.

      Delete
  9. sy guna gs2700..alami.masalah mcm.ni juga.. mcm mana nk bg cantik jahitan tu sis

    ReplyDelete
  10. Terbaik sis..sy selaraskn benang ketat dan jahitan mmg cntik sis..tq..

    ReplyDelete
  11. Terbaik sis..sy selaraskn benang ketat dan jahitan mmg cntik sis..tq..

    ReplyDelete
  12. Sis..sy da buat tp xmau jgk..xtau nk bt pe da..sekoci ok..tegang benang tu xpenah ubah dr dulu..sy guna singer tradition..yg portable

    ReplyDelete
  13. Sis..sy da buat tp xmau jgk..xtau nk bt pe da..sekoci ok..tegang benang tu xpenah ubah dr dulu..sy guna singer tradition..yg portable

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau benag tak lekat itu je masalahnya..
      kalau benag skoci ok.. bagus..
      ada tukar jarum tak? kalau tak tukar ok.. kalau tukar ada dua kesilpaan berlaku.. kedudukan jarum salah dan arah benang masuk dalam jarum salah.
      kalau tak tukar jarum maksudnya arah j=benang yg masuk dlm jarum salah..
      yg ni kena ikut mesin setiap mesin berbea.. ada benag yg kena masuk ikut depan ada ikut kiri..
      sila cek balik.. tu je..insyallah ok

      Delete
  14. Salam sis...saya nak tanya, kenapa benang bawah timbul butir kecik2? Ape masalahnya??

    ReplyDelete
  15. Salam sis...saya nak tanya, kenapa benang bawah timbul butir kecik2? Ape masalahnya??

    ReplyDelete
  16. Sis kalu mini mesin portable masalah nye benang bawah x lekat leh tarik....cam ne nak buat

    ReplyDelete
  17. Sis.. terima kasih.. baru jumpa puncanya.. dh ok jahitannya x longgar lepas selaraskan benang.. tq ya 😊

    ReplyDelete
  18. Sis.. terima kasih.. baru jumpa puncanya.. dh ok jahitannya x longgar lepas selaraskan benang.. tq ya 😊

    ReplyDelete
  19. Kalau gs2700 tu macam mana nak selaraskan benang ye. Mesin dah lama beli tp x boleh nak guna sbb jahitan bawah tak cantik. Boleh wsup sy di 0193355571

    ReplyDelete

Tinggalkan pesanan anda di sini

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails