cookieChoices = { }

Friday, November 7, 2014

Macammana nak buat sarung bantal beropol yang mudah

Hari ni nak kongsi buat sarung bantal simple yang beropol.. untuk entry ni takyah la pakai pola ye.. ikut ukuran bantal yang korang ada..
Sarung bantal kat umah saya dah lama tak berganti... tengok ada kain lebih dalam almari.. ok jugak.. kalau nak buat sarung bantal ke tilam ke.. pakai la kain cotton.. sejuk skit.. pakai kain licin, seksa dan panas.. cantik je..tapi tak best guna buat pe..
Nak beli kat pasar mlm ada.. gak.. 3 helai rm 10... tapi kekadang terlajak besar dan kecik... tak ngam dengan bantal kat umah.. al maklumlah bantal kat umah ini perlbagai saiz.. sebab buat sendiri pakai kapas pokok kekabu belakang umah mak.
Sebelum tu ni ada skit pesanan sila la ignore gamba kalau tak ok.. sepah skit sbb nak cepat.
Jom start....
Kalau anda teringin nak jahit sarung bantal... jom.. kita buat sesame...
Bahannye? kain le... dengan mesin jahit..emmm lain tak yah.. simple jee...

 Mula mula, buat ropol.. gunting kain memanjang dalam 2.5 inci jahit kelim tepinya dan buat ropol dengan kedut kedutkan ropol yang dah di kemas tepi. Saya tak pakai mesin jahit tepi pun. Pada puan puan yang nak buat ni tak pakai jahit tepi pun tak pe.. kecuali anda memang nak kemas sangat so bolehla jahit tepi.. sebab bahagian yang tak berjahit tepi akan berada di sebelah dalam bantal.


Lepas siap ropol.. boleh la ambik bantal yang anda nak ukur... letak kain bahagian bawah besarkan dalam 2 inci.  Gunting satu helai 'cover semua bahagian bawah bantal...' gunting sehelai..

Dan untuk bahagian atas gunting lagi kain lain.. sama besar dgn kain pertama tadi. Cuma kali ni tambahkan panjang sebanyak 5 inci . potongkan dalam 20% dari panjang kain menegak.. dan anda akan dapat dua keping..  then kelimkam dulu ( kelim besar dalam sati inci each) dan temukan kelim tu..  TUJUAN POTONG NI SEBAB NAK BUAT TEMPAT NAK MASUKKAN BANTAL NANTI...
 lepas tu ambik ropol yang dah buat tadi.. jahit jelujur pada tepi sarung bantal yang besar tadi...
Than letak sarung bantal yang kita bahagikan dua tadi ...
Rupanya akan jadi macamni... kemaskan dengan jahit jelujur yee bila dan siap bari jahit dengan mesin..
Ni dah siap jahit dengan mesin macam ni rupanya.. Pastikan anda tak terjahit ropolnya tau.. masa jahit jelujur tu..pastikan ropol tak terkatup dalam jahitan... NAMPAK tempat masukkan bantal... letakkan atas dan bawah,, so kemas dan cantik.
Lepas siap tu terbalikkan dan anda akan dapat bantal yang beropol..
Kalau tak cukup kain buat ropol..atau malas nak buat ropol... tak payah pun tak pe.. lagi mudah.

7 comments:

  1. Sy wat camni gak. Tp malas nk wat ropol hihi. Lawa la kalo letak ropol..

    ReplyDelete
  2. wahhh...macam ni rupanya buat sarung beropol...saya tak pernah buat yang beropol lagi.biasa buat sarung bantal anak yang biasa je...anak saya dua2 lelaki...hihihii.
    Boleh try lah ni...

    ReplyDelete
  3. Terima kasih. Nak try wat yg beropol pulak la

    ReplyDelete
  4. Terima kasih. Nak try wat yg beropol pulak la

    ReplyDelete

Tinggalkan pesanan anda di sini

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails