cookieChoices = { }

Saturday, January 10, 2015

jahit sendiri Mei Tai ( baby carrier)

Mesti ramai yang menjeling mata pada #mei tai yang berada dipasaran.. mahal kan? apa kata anda buat jke sendiri.. jahit pun senang.. cuma nak kesabaran skit.. dan belilah kain yang anda suka mengikut budget anda..
 
Ini ialah mei tai yang sudah siap... Nak jahit sendiri? Jom tengok peralatan yg perlu:
2 meter kain untuk buat tali... Sebab tali tak boleh potong potong dan sambung sambung.. bahaya takut terurai. saya guna warna hitam. sebab kalau terpijak ke apa ke..tak nampak comot)
2 meter kain untuk badan meitai. kalau nak lain dalam dan luar bolehlah padankan ikut suka hati anda.
Lagi satu kat sini saya tunjukan macammana nak masukkan kapas pada bahagian kepala mei tai supaya kepala bayi dan anak anda dapat sandar lembut pada meitai yang anda buat tu.

Mulakan dengan potong tali untuk mei tai. potong kain dalam 8 inci lebar dan panjangnya dalam satu meter atau ikut panjang yang anda suka.


 
siapkan 4 keping tali untuk empat penjuru. lepastu letakkan seperti dalam gambar dengan jarum peniti dan jahit jelujur.  patikan ni bahagian terbalik kain plain yea. Lepas dah puashati alignment yang seimbang dan betul jahit dengan mesin kemas.
next step...
Lapikkan bahagian yg betul ( tak terbalik) dengan plain yang betul(sebelah tak terbaik) jahit skit bahagaian atas. tengah kiri dan kanan .. ( sebab kena tinggalkan lubang untuk tali di keluarkan)
 



lepastu terbalikkan. So, semua tali kena keluar dari lubang yg di tanggalkan tadi ye.

 Lepas semua diterbalikan bahagian atas sila buat jahitan lurus dalam 3 inci dari tepi kain. jangan matikan..biar ruang kosong untuk letak kapas
Masukkan kapas dan kemaskan tepi dengan mesin agar lubang kapas di tutup



Kemaskan lubang yang selebihnya dengan kemas.


Contoh tali mei tai yang dikemaskan dan siap untuk di guna. saya akan buat lukisan kasar untuk jahitan ini..

Disini saya sertakan lakaran pola dan ukurannya.. harap membantu.. Saya cadangkan anda gun afabric kain 2 meter..supaya tali tak perlu di gunting. ukuran panjang tali ini utk orang bertubuh besar macam saya. jika anda tak selesa boleh pendekkan ikut anda suka..


13 comments:

  1. Love it.....tp mcm mana dgn ukuran dia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. okeh say dah tambah ukuran... harap dapat yee

      Delete
  2. Tq 4sharing. Tali bag tu bli mana?

    ReplyDelete
  3. salam cheeky mama.. sebenarnya saya dalam proses nak membukukan semua kraff saya dlm blog, tetapi tak jadi.. jadi semua pola yg saya hantar ke publisher saya ambil semula. insyallah bila pola tu sampau saya akan uploadkan dengan ukurannya sekali...
    Misspoetbox..tali tu kita buat sendri, tak beli di mana mana...

    ReplyDelete
  4. Xfaham sangat uhuhuhuu..mula2 faham.bila sampai nk buat tali yang boleh keluar2 tu xfham..

    ReplyDelete
  5. Xfaham sangat uhuhuhuu..mula2 faham.bila sampai nk buat tali yang boleh keluar2 tu xfham..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tali keluar tu cume terbalikkan dari dalam keluar tu je.. harap tak confius

      Delete
  6. Assalamualaikum. Macama mana cara pakai?setiap tali disambung berpasangan atau diikat pada badan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tali bahagian bawah untuk ikat di pinggang. dua tali bahagian atas untuk bahu dan di silang di belakang matikan di atas mei tai..
      kalu tak clear boleh tengok u tube..

      Delete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Material yg sesuai utk mei tai ni ape sis?

    ReplyDelete
  9. saya guna material cotton. tapi gunalah meterial yg anda suka. tetapi lebih sesuai material yg tidak memeri.

    ReplyDelete

Tinggalkan pesanan anda di sini

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails